Eyfel Kulesi Neden Yapıldı

Aslında hep merak ederdim ama oturup da araştırmaya üşendim. Bir boya reklamı var bilirsiniz orada Eyfel kulesinin onların markasıyla boyandığını söylüyorlar oradan yola çıkarak annem -''Acaba neden Eyfel kulesi yapılmış?'' sorusunu bana hatırlattığı için; -''Araştırayım bari.'' dedim.

Dünya'nın hayranlıkla baktığı, herkesin hayatında bir kez görmek istediği,görenlerinde suyunu çıkaracak şekilde fotoğrafladığı kulenin hikayesi çokta basitmiş aslında. Edindiğim bilgilere göre;
87-89 yılları arasında Gustave Eiffel adlı tasarımcının firması tarafından Fransız devriminin 100. yıl kutlamaları çerçevesinde Expo 1889 Paris fuarının giriş kapısı olarak inşa edilmiş.Aslında tasarlayanda Gustave Eiffel değil İsviçreli Maurice Koechlin'in siparişi üzerine tasarlayan Stephen Sauvestre'ymiş.Hatta tasarımcı Emile Nouguier ile birlikte ilk tasarımlarıymış.İnşaat masrafları 7.739.401 Frank 31 Sent tutmuş ve Gustave Eiffel'in tahminlerinin 1 milyon frank üstündeymiş.Açılış tarihinden önce 5 ayda 1,9 milyon kişi ziyaret edince, yıl sonuna kadar toplam masrafın 3/4'ü çıkartılmış.
Bu bilgilere kadar pek şaşırtıcı bir bilgi bulamadım en şaşırtıcı bilgiyi sonradan gördüm.Bu kulede 3.000 işçi 26 ay boyunca 18.038 adet demir parçayı 2,5 milyon perçinle bir araya getirmiş. En önemlisi hiç ölüm vakası olmamış.O günün şartlarında hiç ölüm vakasının olmaması cidden çok şaşırtıcı şuan bile bir sürü işçi ölümü yaşanırken bu biraz tuhaf ve şaşırtıcı bir bilgi olarak geldi
Diğer şaşırtıcı olan ise; Paris halkı utanç lekesi olarak görmüş bu sembolü.Kimi devasa sokak lambasına benzetirken,kimi de fabrika bacasına benzetmiş.Hatta işi daha da büyütüp kampanyalar başlatıp imzalar toplanmış parisin görselligini zedeleyeceğini düşündiklerinden.Bunun üzerine 20 yıllık izin alınmış 1909 yılında sökülmesi gerekirken iletişim için uygun yüksekliğe ulaştığından kalmasına izin verilmiş.



Açıkçası böyle bir hikaye beklemiyordum araştırmadan önce şimdilerde çok klas bir sembol olup neredeyse çoğu eşyalarımız da bile görsel olarak yerini alan bu kulenin hikayesi hazinmiş.Ülkesinde zamanında istenmeyen kız umarım daha uzun yıllarda orada kalır ve bizde bir gün görebiliriz.

Yorum Gönder

0 Yorumlar